سهم‌هایی با دید بلند‌مدت / نگاهی به صنعت کاشی و سرامیک
سهم‌هایی با دید بلند‌مدت / نگاهی به صنعت کاشی و سرامیک

صنعت کاشی و سرامیک یکی از کوچکترین گروه‌های بازار سرمایه است اما به علت وابستگی کمتر این گروه به قیمت دلار، همیشه مورد توجه سهامداران قرار گرفته است.

اقتصادآنلاین- رجا ابوطالبی؛ یکی از دلایلی که این صنعت، معمولا نسبتا به سایر گروه‌‌‌های بورسی ضریب قیمت به سود بالاتری را به خود می‌‌‌بیند، رشد خوبی است که شرکت‌ها به‌واسطه تنوع در محصولات و افزایش تولید تجربه می‌کنند. همچنین پایین‌بودن ریسک این صنعت نسبت به کل بازار یکی از دلایل بالا بودن ضریب قیمت به سود است؛ چرا که عمده مواد اولیه این صنعت در دسترس است و تنها کاهش تقاضا در مسکن نوعی ریسک برای شرکت‌های این صنعت تلقی می‌شود. با همه این تفاسیر در کنار ماه خوب صنعت ساختمان، انتظار میرفت که درآمد این گروه نیز با رشدهای خیره‌کننده ای همراه باشد. اما نیمی از شرکت ها کاهش درآمد را نسبت به گذشته تجربه کردند. نیم دیگر اما هم افزایش درآمد و هم رکورد بیشترین فروش تاریخ شرکت را تجربه کردند. این درحالی است که این گروه در اردیبهشت ماه افزایش درآمد بیش از ۱۰۰ درصد را نسبت به ماه قبل خود پشت سر گذاشته بوده است. در آخر اما با توجه به مقدار فروش شرکت‌ها که در نمودار نیز مشخص است، انتظار گزارش ۳ ماهه بسیار مطلوب از شرک‌ها را داریم که با تداوم این روند امید به آینده‌ی این گروه بیش از پیش پررنگ میشود.

در ادامه شما میتوانید تمام شرکتهای مورد بررسی را به تفکیک فروش داخلی و صادراتی و همچنین چرایی کاهش یا افزایش درآمد فروش آنهارا ملاحظه بفرمایید تا تصمیم‌گیری بهینه تری برای سرمایه‌گذاری خود اتخاذ فرمایید.

۱. شرکت صنایع سرام آرا (کارام) در خرداد ماه به درآمد فروش ۵.۲ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۳% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۱۳۹% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد. (فروش داخلی شرکت سهم ناچیزی از کل فروش را عهده دار است) همچنین نرخ فروش صادراتی محصول شرکت (محصولات دکوری و تزئینی کاشی و سرامیک) ۱۶% کاهش یافت. لازم به ذکر است سهم فروش این محصول ۷۳ درصد از کل فروش این ماه بوده است. رکورد فروش شرکت در دو سال گذشته!

   فروش ماهانه کارامفروش ماهانه کارام۱

۲. شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی (کسعدی) در خرداد ماه به درآمد فروش ۴۱ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۶% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۴۵% مقدار فروش صادراتی و ۱۰ درصدی نرخ فروش داخلی تک محصول شرکت اشاره کرد. (فروش صادرات شرکت سهم ناچیزی از کل فروش را عهده دار است) همچنین نرخ فروش صادراتی محصول شرکت و حجم فروش داخلی آن به ترتیب ۳ و ۱۳ درصد کاهش یافتند. 

   فروش ماهانه کسعدیفروش ماهانه کسعدی۱

۳. شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام) در خرداد ماه به درآمد فروش ۳۵ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲۷% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۰% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش استراتژیک ترین محصولات شرکت (محصول لعابدار سایز ۱۲۰*۶۰ و سایز ۶۰*۶۰) به ترتیب ۴ و ۱۴ درصد افزایش یافتند. لازم به ذکر است سهم فروش این محصولات ۵۸ درصد از کل فروش این ماه بوده است.

   فروش ماهانه کترامفروش ماهانه کترام۱

۴. شرکت کاشی و سرامیک الوند (کلوند) در خرداد ماه به درآمد فروش ۱۱۹ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۴۴تغییر آنچنانی نداشته است.

   فروش ماهانه کلوندفروش ماهانه کلوند۱

۵. شرکت کاشی پارس (کپارس) در خرداد ماه به درآمد فروش ۱۳۴ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳۹% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۴۲% مقدار فروش داخلی و ۲۹% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد. رکورد فروش شرکت در دو سال گذشته!

فروش ماهانه کپارسفروش ماهانه کپارس۱

۶. شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) در خرداد ماه به درآمد فروش ۱۷۲ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴% افزایش پیدا کرده است. رکورد فروش شرکت در دو سال گذشته!

   فروش ماهانه کساوهفروش ماهانه کساوه۱

۷. شرکت کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) در خرداد ماه به درآمد فروش ۱۳۶ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳% کاهش پیدا کرده است. کاهش درآمد صادراتی به اندازه ای بود که افزایش نرخ فروش محصولات بی تاثیر باشند.

   فروش ماهانه کحافظفروش ماهانه کحافظ۱

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]