آن چه باید درباره تردز رقیب سرسخت توییتر بدانید
آن چه باید درباره تردز رقیب سرسخت توییتر بدانید

برخلاف اینستاگرام واحد پول اجتماعی توئیتر کلمات هستند نه تصاویر. متا از افراد مشهور بزرگ دعوت می کند تا به نسخه اولیه تردز بپیوندند. متا تایید کرده که پیش تر نام های بزرگی هم چون ملاله یوسف زی، شکیرا و گورون رمزی از تردز استفاده کرده اند. تردز شاید شاید بهترین شانس را در میان رقبای توئیتر داشته باشد و به تعداد بیش تری از چهره های سنگین وزن و کاربرانی که آنان را دنبال می کنند نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، تردز (Threads) اپلیکیشن قاتل تازه توئیتر شباهت زیادی به توئیتر دارد. بسیاری از کاربران رسانه ‌های اجتماعی حتی با ناامیدی به دنبال جایگزینی آن برای توئیتر هستند زیرا توئیتر تحت ریاست “ایلان ماسک” مرحله زوال تدریجی را سپری می کند. توئیتر اواخر هفته گذشته تعداد توئیت هایی که کاربران می تواند بخوانند را محدود کرد. یک تصمیم تجاری مشکوک که به شکل گسترده ای با اعتراض کاربران آن رسانه اجتماعی همراه شد. در حالی که گزینه‌ های دیگری از جمله اپلیکیشن های “مستودون” (Mastodon) و “بلواسکای” (Bluesky) وجود دارند اما هیچ یک نتوانسته اند محبوبیت توئیتر با حجم گسترده ای از کاربران بانفوذ سیاسی و فرهنگی را کسب کنند.

به نقل از وُکس؛ بنابراین اینستاگرام متعلق به متا تصمیم گرفت در حالی که تنور هنوز داغ است نان را بچسباند. ابتدا انتظار می رفت اپلیکیشن “تردز” اواخر ماه جاری راه اندازی شود اما این تصمیم به روز پنجشنبه موکول شد و سپس گفته شد که جمعه راه اندازی می شود. این اپلیکیشن برای کاربران ۱۰۰ کشور جهان فعل خواهد شد اگرچه گزارش شده که کشورهای حوزه اتحادیه اروپا را شامل نمی شود.

متا شرکت مادر اینستاگرام روز چهارشنبه در یک پست وبلاگی آن شرکت نوشت:”دیدگاه ما در مورد تردز آن است که بهترین کاری را که اینستاگرام انجام می‌دهد به صورت متن ارسال کنیم و فضایی مثبت و خلاقانه برای بیان ایده‌های شما ایجاد نماییم”.

تردز از نظر عملکرد مشابه توئیتر است و صرفا برخی تفاوت های جزئی را دارد. شما در تردز می توانید پست های کوتاهی با حداکثر ۵۰۰ کاراکتر بنوسید که شامل لینک ها، عکس ‌ها و ویدئوهای کوتاه تا بازه زمانی پنج دقیقه است. فید تردز شما الگوریتمی خواهد بود بدان معنا که با ترکیبی از افرادی که دنبال می کنید و محتوای توصیه شده پر می شود که بسیار شبیه فضای فعلی اینستاگرام است.

ویژگی اصلی ای که تردز را از توئیتر متمایز می سازد آن است که جاه طلبی های غیرمتمرکز دارد بدان معنا که در آینده به احتمال زیاد خواهید توانست پست های خود در تردز را به دیگر پلتفرم ‌های رسانه‌های اجتماعی مانند مستودون انتقال دهید و به اپلیکیشن های دیگر مرتبط شوید که رویکردی بسیار متفاوت از توئیتر است که دسترسی رایگان کاربران به رسانه های اجتماعی دیگر را محدود کرده است. با این وجود، به گفته متا این قابلیت همکاری و پیوند با دیگر رسانه های احتماعی هنوز آماده نشده است.

نحوه استفاده از تردز

برای استفاده از تردز باید ابتدا آن را به عنوان یک اپلیکیشن مستقل از اپل استور یا اندروید استور دانلود کنید. هنگامی که اپلیکیشن را دریافت کردید می توانید از طریق حساب کاربری خود در اینستاگرام وارد آن شده و انتخاب کنید که همان افرادی را که پیش تر در اینستاگرام دنبال می کردید در تردز نیز دنبال کنید. این یکی از بزرگترین مزیت های تردز در مقایسه با سایر اپلیکیشن های جایگزین توئیتر است. بیش از ۲ میلیارد نفر در حال حاضر در اینستاگرام عضویتدارند بنابراین، برخلاف برای مثال برخلاف اپلیکیشن مستودون به منظور استفاده از تردز نیازی ندارید که پایگاه دنبال کنندگان خود را به طور کامل از ابتدا بازسازی کنید.

دنیای اینستاگرام و تردز بسیار با یکدیگر مرتبط هستند. اگر در اینستاگرام تایید شده باشید (که اکنون می توانید برای آن پول پرداخت کنید) این تاییدیه و تیک مربوط به آن به تردز نیز انتقال خواهد یافت و می توانید موضوعات خود را در اینستاگرام به عنوان یک استوری یا به عنوان لینک به پلتفرم دیگری ارسال کنید.

هنگامی که وارد تردز شدید بسیار شبیه توئیتر عمل می کند البته با طراحی اینستاگرام از جمله با فوت ها و آیکون های مشابه اینستاگرام. شما می توانید در تردز لایک کنید، پاسخ دهید یا دوباره پست کنید. طبق گفته متا ترکیبی از افرادی که شما آنان را دنبال می کنید و محتوای توصیه شده ای از افرادی که آنان را دنبال نمی کنید همانند اینستاگرام در تردز نیز وجود دارند.

درست کردن الگوریتم فید تردز نکته ای کلیدی برای اینستاگرام خواهد بود. بسیاری از کاربران از فید “For You” توئیتر گلایه دارند و می گویند محتوای بیش از حد کاربران تصادفی را که نمی ‌خواهند ببینند به آنان نشان می دهد.

رویکرد غیر متمرکز تردز به چه معناست؟

تردز اولین برنامه متا می باشد که به سمت عدم تمرکز پیش می رود ایده ای که کاربران می تواند محتوای رسانه های اجتماعی خود را انتقال داده و با کاربران در اپلیکیشن های مختلف تعامل داشته باشند اپلیکیشن هایی که همگی بر اساس استانداردهای اساسی یکسان ساخته شده‌ اند.

مستودون محبوب ترین شبکه اجتماعی است که بر اساس مدل غیرمتمرکز اجرا می شود و طرفداران آن می گویند می تواند اینترنت بهتری تولید کند که دیگر تحت سلطه یک شرکت رسانه اجتماعی نیست. تردز نیز به همین ترتیب قصد دارد رویکردی غیرمتمرکز را در پیش بگیرد. با این وجود، تردز هنوز در آن جایگاه قرار ندارد.

آن شرکت در پستی وبلاگی نوشته است:”تردز به زودی با پروتکل Activity Pub سازگار خواهد بود. این سیستمی است که توسط کنسرسیوم وب جهانی (W۳C) یک سازمان بین ‌المللی که استانداردهایی را برای اینترنت مدرن تعیین می ‌کند تا نحوه اجرای مستقل شبکه ‌های اجتماعی را کنترل کند ایجاد شده است”.

ایده مطرح شده پشت این برنامه آن است که در آینده خواهید توانست پست های خود را در تردز در اپیلیکیشن های دیگری مانند مستودون یا وُردپرس (WordPress) یا بالعکس مشاهده نمایید و کاربران در مورد پست ها در تمام اپلیکیشن های مذکور نظر بدهند و اگر برای مثال، تصمیم گرفتید به طور کلی استفاده از تردز را متوقف سازید خواهید توانست تمام محتوای خود در آن اپلیکیشن را به یک اپلیکیشن تازه انتقال دهید.

متا در پستی ویلاگی نوشته است:”ما معتقدیم این رویکرد غیرمتمرکز مشابه پروتکل های حاکم بر ایمیل و وب نقش مهمی در آینده پلتفرم های آنلاین خواهد داشت”.

تمرکززدایی در حال حاضر یک مفهوم پرهیاهو در دنیای فناوری است و ممکن است تردز را برای مخاطبان دیجیتالی تر جذاب تر کند اما اکثر کاربران با تمرکز زدایی آشنا نیستند و احتمالا چندان برای آن اهمیتی قائل نخواهند بود. آن چه واقعا مهم می باشد آن است که چه تعداد از افراد در نهایت این اپلیکیشن را دانلود کرده و تجربه خود را در استفاده از آن دوست خواهند داشت.

نگرانی های نظارتی و سایر موانع پیش روی تردز

زمانی که سخن از راه اندازی جهانی این اپلیکیشن تازه به میان می آید متا با موانع قانونی، حقوقی و اعتباری قابل توجهی مواجه می شود. برای مثال، طبق گفته شبکه خبری “بلومبرگ” متا در حال حاضر تردز را در  اتحادیه اروپا راه اندازی نمی کند زیرا عدم قطعیت نظارتی در اتحادیه اروپا در مورد قانون جدید بازارهای دیجیتال وجود دارد. این قانون حیطه فعالیت شرکت های بزرگی که به عنوان “دروازه بان” تعیین شده اند را محدود می سازد. اروپا کماکان یک بازار فوق العاده مهم برای متا است. سخنگوی متا به “وُکس” می گوید:”ما در حال کار بر روی راه اندازی تردز در کشورهای بیش تری هستیم و به ارزیابی این که آیا در اروپا راه‌اندازی شود یا خیر ادامه خواهیم داد اما عدم قطعیت نظارتی آینده در تصمیم ما برای راه‌اندازی نکردن برنامه در اروپا در حال حاضر نقش داشته است”.

مت در مورد نگرانی‌ های مربوط به حریم خصوصی در پست وبلاگی خود اعلام کرده که افراد زیر ۱۶ سال (یا ۱۸ سال در برخی کشورها) زمانی که به تردز بپیوندند به طور پیش فرض از یک پروفایل خصوصی استفاده می کنند. متا اشاره کرده از منظر ایمنی این قابلیت به کاربران همان ابزارهایی را می دهد که در اینستاگرام برای محدود کردن افرادی که می توانند به آنان پاسخ داده و یا آنان را مِنشن کنند وجود دارد هم چنین، قابلیت هایی برای بلاک (مسدود) کردن و آنفالو کردن و عدم نمایش واژگان توهین آمیز خاص در اینستاگرام وجود دارد در تردز نیز امکان پذیر خواهد بود.

با این وجود، همان گونه که که چالش‌های اتحادیه اروپا نشان می ‌دهد اینستاگرام باید بر چیزی غلبه کند که برخی از ویژگی‌های حریم خصوصی و ایمنی به تنهایی نمی ‌توانند آن را تغییر دهند: اعتماد اساسی به شرکت مادر (متا) که از زمان رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۸ میلادی در مورد نحوه رسیدگی به داده‌های کاربران با مناقشه مواجه شده است. سال ۲۰۱۸ شکایتی علیه متا تنظیم شد که ادعا می‌کرد آن شرکت داده ‌های کاربران فیس بوک را به شرکت کمبریج آنالیتیکا داده است. متا در نهایت با پرداخت ۷۲۵ میلیون دلار برای پایان ‌دادن به پرونده رسوایی کمبریج آنالیتیکا موافقت کرد.

علاوه بر این، تردز باید باید تعداد زیادی از کاربران را متقاعد کند که نه تنها قابل اعتماد است بلکه مرتبط است. جادوی توئیتر این بود که اثبات کرد مکانی است که رهبران جهان با قدرت بی نظیرشان، نویسندگان، سلبریتی ها و کاربران روزمره که شدیدا آنلاین هستند همگی می توانند در آن فضا در مورد اخبار و مسائل روز با یکدیگر به تبادل نظر و گفتگو بپردازند. برای آن که تردز نیز همان اثر را داشته باشد به آن دسته از فرهنگ سازانی نیاز دارد که بتوانند پست های کوتاه و متقاعد کننده ای با ۵۰۰ کاراکتر ایجاد کنند.

برخلاف اینستاگرام واحد پول اجتماعی توئیتر کلمات هستند نه تصاویر. متا از افراد مشهور بزرگ دعوت می کند تا به نسخه اولیه تردز بپیوندند. متا تایید کرده که پیش تر نام های بزرگی مانند ملاله یوسف زی، شکیرا و گورون رمزی از تردز استفاده کرده اند. تردز شاید بهترین شانس را در میان رقبای توئیتر داشته باشد،و به تعداد بیش تری از چهره های سنگین وزن و کاربرانی که آنان را دنبال می کنند نیاز دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]